تخریب عصبی مسئول کاهش توانایی های شناختی در دیابت است

26ژوئیه 2021 - طبق آنالیز جدید منتشر شده در ژورنال Neurology، دیابت می تواند منجر به کاهش عملکرد شناختی با تشدید نورودژنراسیون- تخریب سلول های عصبی در مغز - مستقل از سایر فرایندهای دیابت شود که می توانند بر مغز تأثیر بگذارند.

مدت هاست که محققان می دانند که دیابت خطر زوال شناختی را افزایش می دهد، اما آنها دقیقاً نمی دانستند که چگونه دیابت با عملکرد شناختی مرتبط است. هرگونه اختلال در عملکرد طبیعی مغز - خواه به دلیل مشکلات قلبی عروقی در تأمین خون و اکسیژن به قسمتهایی از مغز ایجاد شود، یا به دلیل کاهش توانایی ارسال سیگنالهای الکتریکی از یک نورون به نورون دیگر- می تواند منجر به اختلال در توانایی و عملکرد شناختی شود. در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان سه نشانگر بالقوه مختلف کاهش شناختی را در افراد دیابتی بررسی کردند - بیماری رگهای خونی کوچک، تخریب نورون و نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر (مانند نشانگرهای خونی).

افرادی که در آنالیز اخیر وارد شدند، شرکت کنندگان در مطالعه MEMENTO بودند. در این مطالعه از افراد مسن فرانسوی در کلینیک های حافظه ثبت نام شد و این افراد از نظر مشکلات شناختی غربالگری شدند. شرکت کنندگان بر اساس گزارش خود، آزمایش قند خون یا سوابق پزشکی استفاده از دارویی برای درمان دیابت، به عنوان مبتلایان به دیابت تعیین شدند. همه شرکت کنندگان تحت آزمایشات و اندازه گیری های گسترده مرتبط با مغز قرار گرفتند و از مدل سازی ریاضی برای بررسی اینکه آیا مارکرهای بیماری عروق خونی کوچک، تخریب نورون یا بیماری آلزایمر نقش واسطه را بین وضعیت دیابت و عملکرد شناختی بازی می کنند، استفاده شد، همانطور که توسط پنج آزمایش نوروسایکولوژی اندازه گیری گردید.

نورودژنراسیون با تغییرات عملکرد شناختی ارتباط دارد

به طور کلی، 254 شرکت کننده، یا 11.1٪ از افراد شرکت کننده در این مطالعه به دیابت مبتلا بودند و میانگین سنی آنها 71.6 سال بود. محققان پس از تعدیل فاکتورهایی غیر از وضعیت دیابت که می توانند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارند، دریافتند که رابطه ی بین وضعیت دیابت و عملکرد شناختی به طور قابل توجهی تحت تأثیر معیارهای تخریب عصبی (از جمله ضخامت متوسط ​​قشر مخ، کسر پارانشیمی و حجم هیپوکامپ در مغز) است. این رابطه تحت تأثیر مارکرهای بیماری عروق خونی کوچک یا بیماری آلزایمر قرار نگرفت. علاوه بر این، وقتی محققان به طور خاص حافظه و عملکرد اجرایی، نه عملکرد شناختی کلی، این افراد را بررسی کردند، نتایج مشابهی را یافتند.

بر اساس این نتایج، محققان نتیجه گیری کردند که تأثیر ابتلا به دیابت بر عملکرد شناختی را می توان تنها با تخریب عصبی، مستقل از سایر فرایندهای بیماری، توضیح داد. این اطلاعات ممکن است به محققان و پزشکان کمک کند تا روش هایی را برای کمک به پیشگیری یا درمان اختلال شناختی در افراد مسن مبتلا به دیابت، کشف کنند. محققان نوشتند: برای تأیید این یافته ها و درک بهتر این که چه مکانیسمی منجر به تغییرات شناختی در افراد دیابتی می شود، مطالعات بیشتری بر روی جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/26/neurodegeneration-responsible-for-cognitive-decline-in-diabetes/